dinsdag 4 augustus 2015

7 "gezonde" voedingsmiddelen die voedingsdeskundigen nooit zouden eten

Dat ik van opleiding diëtiste ben, dat staat vast. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarom dezelfde mening deel. Zo vond ik daarstraks dit interessante filmpje op het internet:


Dat de mening van diëtisten te veel gebaseerd is op het aantal calorieën dat we innemen, en niet zozeer op het al dan niet gezond zijn van een voedingsmiddel, daar heb ik wat moeite mee.

Dit filmpje toont ons 7 "gezonde" voedingsmiddelen die diëtisten om bepaalde redenen niet als gezond beoordelen. Toch heb ik zo hier en daar mijn bedenkingen bij ...

1. Sapjes
Zogezegd "vol met suikers" en "tekort aan vezels".
Oké inderdaad, ze bevatten veel suikers (natuurlijke dan wel), maar dat wil nog niet zeggen dat ze je lichaam geen goed doen. Verse sapjes zitten boordevol vitamines en mineralen die we niet binnenkrijgen via Cola light of Ice Tea Green (hoe groen het ook mag klinken).

2. Pindakaas met minder vet
"Vet eruit, zout en suiker erin".
Hier ben ik het helemaal mee eens - kom dat tegen. MAAR, het soort notenpasta dat je gebruikt, doet heel wat! Pindakaas die we gewoon in de supermarkt kopen, bestaat uit veel meer dan alleen maar pindanoten. Er worden namelijk veel stoffen toegevoegd om het geheel smeerbaar te maken. Je moet maar eens naar een biologische variant zoeken. Deze zal altijd een olielaagje bovenop de pindakaas hebben, wat te wijten is aan een natuurlijk afscheidingsproces. Deze pindakaas is trouwens zó veel lekkerder en zó veel gezonder!

3. Ontbijtgranen met natuurlijke suikers
"Natuurlijk wil niet zeggen dat het beter is".
Je moet bij ontbijtgranen ALTIJD goed kijken naar de ingrediëntenlijst! Je wil niet weten hoeveel suikers hier vaak aan zijn toegevoegd, ook al klinken ze gezond!

4. Energierepen
"Gezond klinkende snoeprepen".
Net zoals bij de ontbijtgranen worden aan energierepen veel te veel suikers toegevoegd. Hoe gezond ze ook klinken, ze zijn het echt niet! Kies beter voor repen met alleen maar gedroogd fruit en noten zoals deze.

5. Light frisdranken en suikervrije drankjes
"De artificiële suikers zorgen voor meer zin in zoet".
Vele mensen denken dat ze goed bezig zijn als ze kiezen voor light frisdranken. Je wordt er niet dik van. Klopt! Maar gezond zijn deze chemische drankjes niet en je zin in zoet zal er alleen maar door aangewakkerd worden. Je wint er dus niks bij. Noppes. Nada.

6. Smoothies
"Calorierijk en bron van suiker".
Ja, maar, perfect als tussendoortje in plaats van suikerrijke koeken. Bron van vitamines, smaak en energie. Voeg natuurlijk nooit suiker toe aan je smoothies (dat zou nogal dom zijn). Drink ze puur en ga voor een mix van groenten en fruit.

7. Fruityoghurtjes
"Overladen met suiker".
Lees altijd de verpakking van fruityoghurtjes! 0% vet wil niet zeggen dat ze gezonder zijn. Net zoals bij pindakaas: "vet eruit, suiker erin". Je kan beter natuuryoghurtjes kopen en ze zelf op smaak brengen. Zo heb je alles zelf in de hand ☺

Naar mijn mening is er een groot verschil tussen het aantal calorieën dat een voedingsmiddel bevat en het al dan niet gezond zijn. Kijk altijd naar de ingrediëntenlijst om te bepalen of een voedingsmiddel je lichaam goed doet of niet. Bedankt voor uw begrip ☺


Liefs,
Sofie

6 opmerkingen:

  1. Interessante weetjes zeker nu ik wat extra op mijn eten wil gaan letten.

    x Karen
    http://dressinginlabels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke post! Het meeste wist ik al, maar heb toch nog iets bijgeleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, altijd leuk om te horen! Bedankt, Sophie!

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Heel veel dingen zijn herkenbaar inderdaad haha! :)

    BeantwoordenVerwijderen