zondag 27 december 2015

Pralines met veenbessenvulling | Feesthapje #5 (video)


Veenbessen - of 'airellen' zoals we ze vroeger noemden - ik ben er nooit een grote fan van geweest. Tot ik enkele jaren geleden eens gedroogde (en ongezoete) veenbessen proefde. Heerlijk! Misschien was het gewoon een koppige kinderfase, maar ik kan met een gerust hart zeggen, dat ik daar dan nu volledig door ben!

Voor Kerstmis kocht ik kleine pralinevormpjes bij Action. Heel goedkoop en met super leuke kerstafbeeldingen. 

Het maken van deze pralines is een beetje prutswerk, maar het resultaat is zo mooi en lekker! Hier blaas je je gasten mee omver, beloofd!

Feesthapje nummer 5!


PRALINES MET VEENBESSENVULLING


~ ~ ~ ~ ~
Ingrediƫnten:
(± 20 pralines)

170 g pure chocolade (85%)
60 g veenbessen (diepvries of vers)
3-4 el ahornsiroop
50 ml water
Kaneel
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1:
Doe de veenbessen samen met het water in een steelpannetje. Laat ± 20 minuten zachtjes pruttelen op het vuur tot alle bessen opengesprongen zijn en je een stroperige massa bent bekomen.

Stap 2:
Voeg ahornsiroop toe en kaneel naar smaak en meng dit onder de veenbessen. Neem van het vuur en laat afkoelen in de ijskast.

Stap 3:
Smelt de chocolade au bain-marie.

Stap 4:
Breng in ieder pralinevormpje een bodempje gesmolten chocolade aan. Breng de chocolade met een lepeltje ook goed tegen de randjes van de vormpjes aan zodat we straks een gesloten praline krijgen. Plaats voor ± 5 minuten in de ijskast.

Stap 5:
Van zodra de chocolade hard is geworden, neem je de vormpjes uit de ijskast en breng je een klein beetje van de veenbessenvulling aan in ieder vormpje. Wees niet te reaal met de vulling zodat je de pralines nog mooi kan afsluiten met chocolade.

Stap 6:
Sluit de pralines met gesmolten chocolade en plaats voorzichtig in de ijskast om uit te harden.


De zure smaak van de veenbessen past super goed bij de zoete smaak van de chocolade. Je hoeft natuurlijk geen super donkere chocolade te gebruiken als mij, maar ik vind dat de lekkerste. En die is ook gezonder ☺



Ziezo, een heel feestelijke winterse praline die er na een uitgebreid feestmaal bij een tasje koffie of thee altijd nog wel ingaat!


Liefs,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten