zondag 18 januari 2015

Homemade gezonde pizza met bloemkoolbodem | Vegan & glutenvrij


Tegenwoordig zie je ze steeds vaker verschijnen, de pizza's met een deeg op basis van bloemkool. Het lijkt wel een nieuwe rage in pizzaland en eerlijk gezegd vond ik het eerst zelf ook een beetje een vreemd concept. Zelf eet ik bijna nooit pizza, ik ben meer een pastaliefhebber, maar toch wou ik dit vernieuwend idee eens uitproberen. You only live one time hé!

Uit de overvloed aan variaties die ik op internet tegenkwam, werd ik niet veel wijzer. Plus ik wou met mijn pizza - als ik dan toch al geen standaard pizzadeeg zou gebruiken - volledig een andere weg inslaan en gaan voor een volledige vegan versie, zonder ei in het deeg dus. Als alternatief heb ik gebruik gemaakt van een zogenaamd 'lijnzaadei' wat niet meer is dan lijnzaad met wat water.

Wat begon als een misschien éénmalig experiment, eindigde als een voor herhaling vatbaar heerlijk resultaat.

~ ~ ~ ~ ~
Ingrediënten:
(4 personen)

Voor de bodem:
1 bloemkool (± 550 à 600 g eetbare roosjes)
3 el (gebroken) lijnzaad
3/4 kopje amandelmeel
1/2 kopje (volkoren) boekweitmeel
1 el oregano
Peper en zout

Voor de pesto:
20 cashewnoten
± 4 handjes ruccola
Beetje basilicum
Sap 1/2 citroen
Goede scheut extra vierge olijfolie (± 1/2 kopje)

Garnering:
Wat je maar wil, keuze genoeg. Laat je gaan!
Wat ik gebruikte:
Paprika
Champignons
Kerstomaatjes
Olijven
Rode ajuin
Pijnboompitjes
Rozemarijn
Ruccola
Basilicum
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1: Bereiding van het bloemkooldeeg
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Meng 2 el van het gebroken lijnzaad samen met 4 el water in een kommetje en zet het even opzij om te zwellen. Als je, zoals mij, alleen maar volledige lijnzaadjes hebt, kan je ze misschien best even fijnmalen in een blender.
Snij de bloemkool in stukjes en maal ze fijn in een foodprocessor tot je kleine (en vervelende!) korreltjes bekomt. Doe deze bloemkoolkorreltjes samen met een bodempje water in een kookpot en laat voor zo'n 5 minuutjes koken om de bloemkool wat zachter te maken. Giet vervolgens de bloemkool in een fijne zeef en probeer er zoveel mogelijk vocht uit te persen. Hoe meer, hoe beter. Je kan dit ook doen door de bloemkool in een doek te wikkelen en vervolgens al het water eruit te wringen, maar dat vond ik nogal omslachtig.
Meng vervolgens de 'droge' bloemkoolkorreltjes met het amandelmeel, het geweekte lijnzaad, het boekweitmeel, oregano, peper en zout en nog een extra el gebroken lijnzaad.
Wanneer alles goed is gemengd, neem dan een bakplaat met bakpapier (olie deze best even in) en verspreid het bloemkooldeeg gelijkmatig over de bakplaat.
Bak het deeg gedurende 30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 °C.

Bloemkooldeeg VOOR het bakken

Bloemkooldeeg NA het bakken

Stappen 2 en 3 kan je gemakkelijk uitvoeren wanneer je deeg in de oven zit.

Stap 2: Bereiding van de pesto
Doe alle ingrediënten voor de pesto samen in een blender, blenden, klaar! Zet even opzij.

Stap 3: Voorbereiding garnering
Was en snij alle groenten die je op je pizza wil in stukjes.

Stap 4: Garnering
Wanneer je pizzadeeg klaar is, kan je starten met de decoratie. Begin met de pesto en smeer deze mooi uit over het oppervlak.


Voeg vervolgens verschillende toppings toe naar eigen smaak en voorkeur (en maaginhoud, daar ging het bij mij even mis). Misschien nog even meegeven dat je bladgroenten als ruccola of basilicum best pas na het bakken kan toevoegen. Klinkt logisch, maar toch ...
Plaats vervolgens je pizza voor ongeveer 15 minuten in de oven (200 °C) tot je groentjes naar wens zijn.


Dien de pizza op, bestrooi met wat ruccola of basilicum en spriet er nog wat extra vierge olijfolie over. Nom nom.

Je merkt wel dat deze pizzabodem niet zo samenhangend is als gewoon standaard pizzadeeg. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het minder lekker is! Misschien was ik ook een klein beetje te enthousiast geweest bij het kiezen van de garnering. Ik had moeten weten dat mijn bodem deze berg groenten niet zou aankunnen. Oeps.

Het is heel wat werk, zo'n gezonde pizza maken met een bloemkoolbodem, maar ik moet zeggen, zó veel lekkerder dan een gewone pizza. Dat is mijn mening alleszins ... en die van mijn papa ... en die van mijn mama ... en misschien ook wel die van mijn zus. Niet hetzelfde, ik mag niet liegen, maar wel zoveel rijker aan smaken en zo veel verrassender.


Voor de totstandkoming van dit experiment wou ik nog graag enkele mensen bedanken:
1. Mijn mama: sorry voor de gênant hoge berg afwas (en voor alle bloemkoolkorreltjes op de grond)
2. Mijn zus: bedankt voor de complimenten ondanks je lichte afkeer voor de smaak van boekweit

Heb jij hem als eens uitgeprobeerd, de pizza met bloemkoolbodem?


Liefs,
Sofie

2 opmerkingen:

  1. Hee leuk, ik kom ook altijd de versie met ei tegen dus ik ben blij om eens een vegan bloemkoolpizzabodem te zien! Ik ben zelf wel gek op pizza en pizzadeeg, maar het lijkt me leuk om deze variatie eens te proberen.

    Wat een mooie vrolijke blog trouwens - ik kwam hier net terecht via Plantaardigheidjes en ga je toevoegen aan m'n reader. :)

    - Bonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh dankjewel, Bonnie! Wat een leuke reactie en wat een mooi compliment :)

      Verwijderen