zondag 11 januari 2015

Heerlijke groene smoothie van aardpeer en postelein


Met Kerstmis kreeg ik een leuke rode blender cadeau waarmee je je smoothies meteen kan klaarmaken in een handige meeneem drinkbeker. Voordien maakte ik mijn smoothies ofwel gewoon in een grote kom met een staafmixer (ook wel gemakkelijk eigenlijk, vooral voor grote ontbijtsmoothies) of in een mega grote (en zware!) glazen blender die we ooit eens bij onze keukenrobot cadeau kregen. Maar aangezien ik nogal de neiging heb om alles te laten vallen, leek het me beter om die niet al te vaak uit de kast te sleuren.

Gisteren was ik in onze biologische supermarkt aan het verzinnen wat ik allemaal wou gebruiken voor mijn smoothie. Het leek me een leuk idee om eens te kiezen voor enkele vergeten, maar heerlijke groenten zoals postelein en aardpeer. Appel en appelsien had ik al in huis, amandelmelk ook (geen dag zonder amandelmelk) en enkele dadels om het geheel een beetje zoeter te maken. Het resultaat was verrassend lekker!


~ ~ ~ ~ ~
Ingrediƫnten:
(6 glazen)

2 aardperen
1 grote appel
1 appelsien
2 grote handen postelein
5 gedroogde dadels
Amandelmelk
~ ~ ~ ~ ~

Voor smoothies hoef je eigenlijk niet echt je groenten en fruit te schillen, buiten de appelsien dan. Was de aardperen, postelein en de appel. Doe alle ingrediƫnten samen in een blender. Blend blend blend en klaar! Voeg amandelmelk toe tot je de gewenste dikte bent bekomen, of leng aan met wat water (maar dat vind ik persoonlijk niet zo lekker).


Smoothies maken is ongelofelijk simpel. Bij mij is het ook altijd een beetje bang afwachten naar het resultaat, maar meestal slaag ik er wel in om iets drinkbaar uit mijn blender tevoorschijn te toveren, hehe. Deze smoothie is echt heerlijk. Absoluut een aanrader! 

En wat betreft de vergeten groenten: aardperen zijn onder andere rijk aan calcium en ijzer. Daarnaast blijken ze ook heilzaam voor mensen met diabetes. Postelein bevat dan weer de meeste omega-3-vetzuren onder de bladgroenten. Verder is postelein ook rijk aan vitamine C, caroteen, vitamine B1 en B2, ijzer, magnesium en calcium. Postelein blijkt ook goed te zijn voor de lever, tegen ontstekingen en brandend maagzuur. Topgroenten, mijn gedacht!

Ben jij een grote fan van aardpeer en postelein?


Liefs, 
Sofie

2 opmerkingen:

  1. Deze ziet er heel lekker uit! Ga ik zeker een keer proberen :) Ik ben zelf ook helemaal van het maken van smoothies. Ik heb laatst het boekje 'groene sapjes' van Fern Green gekregen. Misschien ken je hem al wel. Super leuk boekje met heel veel verschillende smoothies!

    x Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, dat boekje heb ik deze zomer zelf ook gekocht. Ik was meteen verkocht toen ik het zag :) Echt een zalig boekje.
      Heel erg bedankt voor je leuke reactie! Ik ben enorm benieuwd naar wat je van deze smoothie vindt! x

      Verwijderen