zondag 25 januari 2015

De perfecte homemade groenteburger!


Ik heb altijd al eens mijn eigen groenteburgers willen maken in plaats van ze kant en klaar te kopen in hun standaard bijhorend gepaneerd jasje. Nooit heb ik echter mijn plannen in actie omgezet tot ik onlangs dit recept vond. Perfect!

Angela, de schrijfster van Oh She Glows, wou dat haar perfecte veggie burger voldeed aan een aantal eisen:

° ° °
Mag niet papperig zijn in het midden (een veel voorkomend probleem bij veggie burgers)
Krokant korstje
Smaakvol door gebruik van verse kruiden
Moet een goede textuur hebben
Mag niet barsten of uiteen vallen (een ander veel voorkomend probleem)
Moet op 3 manieren klaar te maken zijn: in de oven, in de pan, op de BBQ
° ° °


~ ~ ~ ~ ~
Ingrediënten:
(8 groenteburgers)

1/2 kopje rode ajuin, gesnipperd
1 grote knoflookteen, gesnipperd
Lijnzaadei: 2,5 el lijnzaad + 1/2 kopje warm water
1 kopje boekweitmeel
3 volkoren beschuiten
1 kopje geraspte wortelen
1 kopje gekookte rode bonen
1/4 kopje fijn gesneden platte peterselie
1/3 kopje gehakte amandelen (evt. geroosterd)
1/2 kopje zonnebloempitten (evt. geroosterd)
1 el extra virgin olijfolie
1 el Tamari
1 tl komijn
1 tl oregano
Peper en zout
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1:
Verhit wat extra vierge olijfolie in een grote koekenpan en bak hierin de ajuin en knoflook.

Stap 2:
Maak het lijnzaadei. Meng hiervoor het lijnzaad samen met het water in een klein kommetje en zet voor minstens 10 minuten opzij. Ondertussen kan je de voorbereidingen treffen voor de andere ingrediënten.

Stap 3:
Doe alle ingrediënten (uitgezonderd de kruiden en het zout) in een grote kom en roer goed onder elkaar. Voeg nu de kruiden toe en breng op smaak met peper en zout.

Stap 4:
En dan komt het leuke vuile werk ☺
Maak je handen een beetje nat en vorm het deeg tot burgers. Druk voldoende aan zodat alles goed aan elkaar blijft kleven.

Stap 5:
Bak de burgers in een grote koekenpan (hergebruik die van de ajuin en de knoflook om de afwasberg te beperken) in kokosolie of extra vierge olijfolie. Doe dit op een matig hoog vuur, ongeveer 5 minuten per kant.

Als je je burgers liever in de oven klaarmaakt, kan je ze voor 25-30 minuten (15-17 minuten per kant) op 180 °C bakken tot ze goudbruin en krokant zijn.


Deze burgers waren een groot succes! Omdat we maar met 4 thuis zijn, moest ik er 3 van de 8 invriezen (ja, mama en ik waren in een dappere bui en werkten er anderhalve naar binnen ☺). Die 3 burgers zijn ondertussen ook al gesneuveld en ik moet zeggen dat ze zelfs uit de diepvries ook nog super lekker zijn! Gewoon even in de oven en hop, klaar!

Om helemaal in de boekweitsfeer te blijven, serveerde ik mijn burgers met boekweitnoedels. Ik ben me ervan bewust dat boekweit een speciale - eerder flauwe - smaak heeft waar je voor moet zijn, maar ik hou daar wel van. Deze noedels zijn anders, ook voor niet-boekweitliefhebbers, een echte aanrader!

Maak jij soms je eigen groenteburgers?


Liefs,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten