maandag 15 december 2014

De lekkerste gezonde granola reep ooit!


Alles wat noten, zaden, pitjes of gedroogd fruit bevat - en dan nog liefst een combinatie van dit alles - steekt mijn ogen uit! Granola repen zien er voor mij dan ook altijd overheerlijk uit. Jammer genoeg bevatten ze vaak veel suiker of iets te weinig noten naar mijn goesting. Tijd dus om daar wat verandering in te brengen en die ideale granola reep zelf te maken. Zet je schrap voor een overdaad aan al mijn favoriete ingrediënten. Hou je klaar voor de beste granola reep ooit!

~ ~ ~ ~ ~
Ingrediënten:

1/2 kopje gedroogde (ongesuikerde) cranberries
1/2 kopje gedroogde vijgen (in stukjes gesneden)
1/2 kopje gedroogde abrikozen (in stukjes gesneden)
2 kopjes havermout
1 kopje amandelen (in stukjes gehakt)
1/2 kopje pompoen- en zonnebloempitten
1 kopje maanzaadjes
1/2 kopje ahornsiroop of agavesiroop
3 el kokosolie
1/4 kopje kokosbloesemsuiker
1 tl vanille extract
1/4 tl zout
1/4 kopje chiazaadjes
1/4  kopje lijnzaad
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1:
Verwarm de oven voor op 180 °C.
Meng het gedroogd fruit (cranberries, vijgen en abrikozen) en zet opzij.

Stap 2:
Meng de havermout met de gehakte amandelen, pompoen- en zonnebloempitten en maanzaadjes en verdeel ze over een met bakpapier bekleedde ovenschaal. Rooster in de oven voor 10-12 minuten. Af en toe even omroeren. Het is niet echt de bedoeling dat ze een bruine kleur krijgen.
Neem de ovenschaal uit de oven. Verlaag de temperatuur van de oven tot 150 °C.

Stap 3:
Doe de ahorn- (of agave)siroop samen met de kokosolie, kokosbloesemsuiker, vanille en zout in een steelpan en verhit op medium hitte tot de suiker is gesmolten.

Stap 4:
Voeg het gedroogd fruit toe aan het geroosterde havermoutmengsel, als ook de chiazaadjes en het lijnzaad. Goed mengen.
Voeg vervolgens al roerend het suikermengsel toe.

Stap 5:
Wanneer alle ingrediënten goed gemengd zijn, verdeel dan de granola in een met bakpapier bekleedde ovenschaal (± 20 x 30 cm). Plaats een ander vel bakpapier boven op de granola en druk aan zodat je een glad oppervlak bekomt.
Bak gedurende 25 minuten op 150 °C. Neem vervolgens de schaal uit de oven en laat volledig afkoelen in de schaal - en hiermee bedoel ik dus echt volledig afkoelen, voor enkele uren. Ik verzeker je, dit is het moeilijkste deel van het recept! Ik daag je uit ... bij mij was het trouwens mislukt.
Snij in repen. Deze zijn nog ± 1 week houdbaar ... als ze al zo lang zullen overleven.


En dat is ze dan, mijn ideale overheerlijke fruitige - wel kruimelige ook - granola reep. Alleen is mijn poging tot het in mooie repen snijden wel goed mislukt moet ik zeggen. In plaats daarvan kon ik er enkel wat brokken en kruimel uit tevoorschijn toveren. Waarschijnlijk lag dat ook wel een beetje aan het feit dat ik niet kon wachten tot mijn schaal volledig was afgekoeld. Ach ja, de smaak was er. En die was goed, super goed!

Wat vind je ervan? Wat zijn jouw favoriete ingrediënten voor een granola reep?


Liefs,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten